El concepte de necessitats educatives especials (informe Warnock, 1978) va comportar un canvi radical de perspectiva i els alumnes van passar a ser avaluats en funció de les necessitats educatives que presentaven per poder aconseguir determinats objectius educatius. El punt de mira ja no era l'individu, i menys encara la seva etiqueta diagnòstica. Malgrat l'avenç, al cap dels anys s'ha anat associant a una visió que les dificultats educatives es troben encara en els alumnes i no tenen prou en compte les barreres a l'aprenentatge i a la participació que existeixen en tots els nivells educatius ni els canvis culturals i metodològics que caldria fer per minimitzar les dificultats que certs infants presenten per accedir als currículums escolars.
Amb el concepte de barreres per a l'aprenentatge i a la participació (Booth i Ainscow, 2002) ja no ens centrem només en les necessitats de la nena o del nen, sinó que també tenim en compte els contextos socials i escolars i les barreres que aquests mateixos imposen a certs alumnes "diferents".
Tot i així en aquest bloc es seguirà parlant d'aquests alumnes de necessitats educatives especials (NEE) utilitzant aquest terme, perquè és necessari saber que encara hi ha certs alumnes que necessiten una atenció especial i més ajudes i suports per poder compartir les activitats amb els seus companys i companyes de l'escola, tot i anar progressant en la disminució de barreres al centre docent i en els contextos socials.
He volgut fer la distinció entre ambdós conceptes perquè a l'escola on estic realitzant el pràcticum encara existeixen moltes d'aquestes barreres i des del punt de vista de l'assessorament psicopedagògic i de l'atenció educativa d'aquests alumnes haurem de valorar quines són les seves necessitats educatives i col·laborar en la realització de plans d'acció perquè aquests nois i noies puguin progressar i ser tinguts en compte.
Amb el concepte de barreres per a l'aprenentatge i a la participació (Booth i Ainscow, 2002) ja no ens centrem només en les necessitats de la nena o del nen, sinó que també tenim en compte els contextos socials i escolars i les barreres que aquests mateixos imposen a certs alumnes "diferents".
Tot i així en aquest bloc es seguirà parlant d'aquests alumnes de necessitats educatives especials (NEE) utilitzant aquest terme, perquè és necessari saber que encara hi ha certs alumnes que necessiten una atenció especial i més ajudes i suports per poder compartir les activitats amb els seus companys i companyes de l'escola, tot i anar progressant en la disminució de barreres al centre docent i en els contextos socials.
He volgut fer la distinció entre ambdós conceptes perquè a l'escola on estic realitzant el pràcticum encara existeixen moltes d'aquestes barreres i des del punt de vista de l'assessorament psicopedagògic i de l'atenció educativa d'aquests alumnes haurem de valorar quines són les seves necessitats educatives i col·laborar en la realització de plans d'acció perquè aquests nois i noies puguin progressar i ser tinguts en compte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada